anda suka blog saya?

Wednesday 17 December 2014

RAIKAN CINTA 2014

Assalamualaikum..
Ya Allah.. terharunya rasa bila jari jemari ni dpt pegang keybod pc weh..!!
last entry 18 march 2014.. hok aloh..
hmm.. bukan setakat rindu.. aku dah rasa mcm aku buat COMEBACK plak kat blog yg sememangnya kian bersawang nie..
dah rasa mcm duk sebelah amelina ah ah plak.. haha..

tatkala aku menaip nie.. en suami berada nun di Angkasapuri RTM..
ada rehearsel KONSERT DALAM DIKIR..
aku yakin sekonfidennya yg dia tgh frust sbb x dpt tgk final bola..
walaupon aku tau dia bukan lah bola loverss kan..
(betul ke kite panggil bola lovers..?)
arghh.. watever!!

anak-anak-anak..??
haaa.. aku dah setting baik punya.. 
k.long bz dgn piano dia.. sbb esok dia ada trial class piano..
k.ngah plak mmg alwiz bz dgn dunia playdoh dia..
Qassyaff..?? TIDOZZZZ la weii.. haha..
dlm hati ni duk bdoa supaya lama la dia tido.. 
dpt siapkan 1 entry pon jadi la nakk oii..
pastu nenek plak ada kat umah nie kan..
hmm.. mmg terbaik la..

ok,lets start..
honestly aku x tau dah nk start drpd mana.. sbb mcm byk sgt skip cerita kan..
but, finally aku decide nk cerita psl RAIKAN CINTA..
kenapa raikan cinta..??
bukan prgm tv tu tau..
haa.. RAIKAN CINTA sempena wedding anniversary kami yg ke-5..

pejam celik pejam celik dah LIMA TAHUN tu kami kawen..
huk huk..
rase mcm br smlm je mjls akad nikah.. haha..

juz nk recap la..
utk 1st year anniversary kami x pi memana pon.. sbb qaleesya br nk masuk 2 bulan..
2nd year kami pi DISNEYLAND, Hong Kong..
3rd year kami pi COLMAR TROPICALE, Bkt Tinggi.. sbb Qeesyara br 7 or 8 bulan cmtu..
4th year kami pi BANDUNG..
5th year anniversary kami pi KRABI,THAILAND..

haa.. klo nk tau.. plan utk anniversary trip kali ni kami plan sgt last minit..
haha.. yg jd last minit sbb kami dua2 tiba2 bz yg teramat..
bz dgn keje.. online selling.. & en hubby as usual bz dgn jadual dia yg x menentu..
kami plan pon secara tiba2 je.. haha..
masa tu Qassyaff duk berjaga smpi kul 3 pagi.. so,sambil kami berdua tu duk bgilir2 dukung dia.. masa tu terus bckp psl anniversary trip..
haaa... nmpk..?? kul TIGA PAGI yer..
mesyuarat laki bini kul 3 pagi.. hmm
klo boleh masuk dlm guiness book of record la kan..
kompom aku tulis da..

so,pd esok paginya..
aku terus call kwn aku yg kat perlis tu..
nama dia SHY.. hasben dia SHAHRUL.. haha.. saja bgtau korg nama dia..
"Shy,klo nk pi hatyai time cuti skolah ni ramai x..?"
skali dia ckp.. ok je  kot.. tp nanti dia check kan..
pastu dia reply dgn idea yg cukup bernas..
"pi Krabi la wak..!"
hmm.. krabi.. terus aku tunjuk kat laki aku..
"daddy.. shy kata pi krabi la.."
dia pon cam terus setuju.. haha..
so,aku pon ckp dgn Shy.. ok shy.. kompom pi krabi..
tp nk drive je.. x nak naik flite.. sbb nanti leceh..
haha..
aku pon semangat la packing itu ini..
baju mandi.. baju tido.. semua lengkap la..
pastu kannn.. bile da siap packing aku pon siapkan la pasport kami semua utk masuk dlm henbeg..
(masa ni x pasan lagi paspot qassyaff x de!)
nk dijadikan cerita.. lps en hubby balik dr smyg jumaat..  en hubby tanya..
"mommy,akid blom ada pasport kan..??"
arghhh!! tetiba aku jem.. 
yela.. mana dia ada paspot lagi..
aku pon call la shy balik.. bgtau kitorg maybe lewat skit smpi perlis sbb nk buat paspot baby dulu..
haa.. bkejar ko buat paspot.. masa tu jam kul 2.30pm..
perghh.. dgn bangganya aku patah balik umah.. amik surat beranak qassyaff & patah blk pi sri rampai..
smpi2 je manusia punya la ramai.. hadoii..
aku dah nk give up da sbb Q pjg giler kot..
pastu hasben ckp.. 
"x pe.. mommy isi je borang.. pi fotostat apa yg sepatutnya.. daddy Q.."
ok.. ada sikit lega la kat situ..
skali aku setel je isi borang..
pakcik RELA yg pegang borang td ckp.. sape yg bwk anak below 2 tahun & warga emas serta preggy mom beratur kat line khas..
perghh..
lega weiii... ada la dlm 10 org je..
rezeki qassyaff la.. haha..
pastu,masa nk amik amik gmbr dia.. ya ampon..
berpuluh kali snap.. x dapat2!
kite nie count la 1 2 3.. masa snap dia pusing la.. dah nmpk telinga.. skali lg.. nmpk hidung je pulak.. lagi.. nmpk kepala je sbb dia tunduk.. aiyarkk!!!
last2.. setelah kian lama bersabar.. akhirnya paspot qassyaff pon siap less than 1 hour..

so,aku igt nk terus shut pi perlis la..
hahaha.. boleh pulak tertinggal geran kete.. hadoi..
so..??
PATAH BALIK UMAH skali lagi..
hahaha.. org kata klo patah balik byk kali ni x baik..
but to me.. all has written up there..
so nothing to worried..
Allah knows the best for us..
pastu bile dah smpi umah..
boleh pulak en hubby kata nk tgk MAHARAJA LAWAK dulu..
uwaaa.. STRESSSS weiii..
tp x pe.. sabo2.. sbb klo keluar time tu jalan pon tgh jem.. jumaat plak kan..
so,aku turutkan jela..
last2, kami bertolak ke perlis kul 12 tgh malam.. haaaa..

spjg perjlnn ke perlis.. jalan lengang wei..
haha.. punya la syok drive tgh2 mlm kan.. haha..
ada la benti 2 ke 3 kali jugak..
benti buang air.. benti lurus pinggang..
maklum la.. anak dah 3.. dah x hebat mcm muda2 dulu..
skrg pon still muda lagi..hahahaha..

Alhamdulillah.. tepat kul 6.15pagi..
kitorg pon terpacak dpn pintu umah shy.. 
hebat x..??
dan Thanks God sbb spjg perjlnn anak3 tido je..
senang la jugak..
dr KL kami hny ber5..

smpi je sana.. kami pon bekfes dulu.. janji dgn kazen shy gerak kul 10pagi.. oh ye.. kazen shy ni cum driver utk trip kami nie la.. sbb dia agak fasih berbahasa siam..
dan agak expert la jugak selok belok jln nk ke krabi tu..
so.. kul 10 tu.. kami pon memulakan perjalanan..
dlm kul 11 cmtu kami pon smpi la wang kelian..
katanya klon k pi krabi ikut wang kelian dekat sikit.. lebih kurang 4-5 jam jer..

smpi je kat imigresen malaysia..
kami semua lepas..
skali shy & hasben dia TAK LEPAS..!
aku pelik.. kenapa diorg berdua x lepas..
rupa2nya.. diorg pakai BORDER PASS..
laaa... klakar sgt hokkay..
border pass boleh masuk stakat hatyai ja..
klo nk pi krabi kene pakai international paspot.!
baik la.. kami bincang punya bincang..
kami setuju utk patah balik ke ALOR SETAR utk buat paspot shy & shahrul..
hahaha.. nasib baik la UTC tu bukak cek oii..
sabtu plak tu kan.. haha.. aku dgn Lan da nekad da..
klo diorg berdua x lepas.. kite cancel je trip pi krabi tu..
kite pi danok je.. haha..

last2.. mmg rezeki la kan.. paspot diorg pon siap less than 1 hour..
haaa.. ape lagi.. terus hut ke wang kelian (WK) utk kali yg KEDUA yer..
haha.. nk smpi ke WK tu jalannya.. ya hadoi..
mcm ular kene palu..
tp x pela markonah ooi..
janji kami da lps masuk imigresen mesia haha..

smpi kat imigresen Thai..
kite semua kene isi form tau..
cumanya org siam ni suka main duit..
setiap paspot yg dia cop dia mintak RM 1..
klo korg x bg.. dia akan buat leceh2..
so,kami letak je siap2 note RM5 dlm paspot kami berlima..
terus dia cop je..

pastu en hubby pi kaunter DECLARE KERETA pulak..
masa declare tu.. korg kene beli siap2 insurans kete kat mesia dulu..
kami beli yg paling mahal.. RM 90..
sbb klo beli yg murah.. coverage biasa2 je.. aku pon x berapa nak paham.. masa tu kepala da pk karbi je..
dah nmpk pantai AONANG.. pulut ayam.. mcm2 la..
as usual.. mase nk declare tu..
en hubby letak siap2 note RM 10 kat form tu..
diorg terus cop je..
klo x.. ada je yg diorg nk..
geran yg terbaru la.. roadtax la.. hape la.. letak je duit.. diam..

so.. dgn bangganya kami pon selamat masuk siam wei.. hahaha..
sonok bangat haih!
so,perjalanan lebih kurang 5 jam.. tp disbbkan kami bwk anak3.. shy pon bwk anak.. perjlnn kami jadi 6 jam lebih.. anak berak la.. lapar la.. 
aku  pon sat2 terlelap.. dah mcm beratib dah.. hahaha..

lebih kurang kul 11 mlm .. kami pon smpi kat aonang!
waa.. meloncat2 aku hepi setelah mengharungi pjlnn yg sgt lama itu.. haha..
klo x silap aku.. kami kene lalu 4 5 roadblock..
nasib baik driver kami fasih ckp siam..
so,x de hal la kan..
smpi je ao nang.. kami cari bilik..
mmg konsep percutian kali nie.. konsep main redah sajer..
so,bilik pon mana yg kosong je..
dan mmg rezeki bwk anak2 agaknya..
kami dpt bilik yg besar dgn harga RM 100/per nite..
klo kat KL nie.. bilik kami tu maybe harga RM 250-300 gak la..
yg bestnya.. siap parking kete depan bilik tauuuu..
haaa.. mmg x rase gundah gulana la..
dpt je kunci bilik.. kami pon x ckp byk da..
TIDOZzzz..

esoknya.. pagi2 kami dah bgn & keluar cari sarapan..
lps sarapan tu.. kami terus ke aonang walk utk cari pakej ke pulau2..
senang kata mcm island hoping la..
serius pakej2 diorg sgt murah tp berbaloi..
mula2 aku agak berat jugak nk pegi sbb qassyaff br 5 bulan..

tp demi nk berenang kat phranang caves tu..
aku gagah jugak..
bayangkan.. kami berdua handle anak2 kecik 3 org..
4thn.. 2thn.. &5 bulan..
mmg HARU BIRU jugak la..



tp nasib kami baik bile semua yg ada sekeliling kami sgt2 byk membantu..
dr mula kapal nk jalan.. smpi la balik ke jeti.. semua byk membantu..

lega.. baby pon x meragam..
siap aku angkut dia masuk laut..
tanam kaki dia kat pasir.. main bola.. aku angkut je..
mmg terbaik la..

haha.. risau tu risau la jugak.. tp best..!
last sblm kapal nk patah balik jeti..
kami sempat la tgk fire show..
mmg best..



the nex day nya pulak..
kami decide nk naik gajah..
nk naik gajah ni pon ada pakej dia jugak..
mmg murah.. siap ada baby elephant show lagi..
aku lupa berapa harga pakej tu..

klo x silap 600 baht je.. duit mesia rm 60..
anak2 still free.. so byr utk mommy daddy jela..
 lps tgk gajah tu.. 

aku la.. beria2 nk mkn kat hawkers stall pantai aonang tu..
mmg kat situ semua HALAL..
kira x susah la nk cari halal food..
tetap MURAH..
hahaha..

lps dah setel mkn semua.. kami pon balik la ke mesia,.
tp.. dlm perjalanan ke mesia tu..
kazen shy ajak stay kat danok pulak..
hmm.. dia belanja bilik katanya..
haaa.. apa lagi.. kami pon terus OK je..
ok bukan ok kosong jela..
ok dgn syarat nk BODY MASSAGE..
en hubby pon kata OK..
lebih kurang 5 jam jln.. smpi la kat danok..
smpi je danok.. kami terus cek in..
bilik punya besar lahai..
harga 650 baht je weiii..
duit mesia RM 65.. siap bekfes.. huk huk..
haha..

sblm cek in tu.. aku mintak front desk hotel panggilkan org massage utk dtg bilik..
bangga ni nk massage 2 jam..
aku pon bersiap la mandi bagai..
kira lps urut tu.. nk terus tido ja..
pastu bell bilik pon bunyi..
aku pon bukak la pintu..
YA HADOIII..!
skali terpacul awek siam berpakai umakkaiii.. sikit punya seksi siap dgn henbeg nya.. bulu mata pelesunya..
aku ckp la.. x nak..
skali dia ckp "massage"..
haaa.. tkedu haku..
nak x nak.. aku suh la masuk..
dia pon mcm kompius nk urut siapa..
bile aku ckp urut aku.. dia senyum ja..
tp bila dia urut mmg sedap!
kecik molek ja.. tp skali dia tekan tu terasa wei..!

hahaha.. esoknya.. aku ckp.. kene balik jugak..
sbb qaleesya ada class mengaji..
nak x nak mmg kene balik..
TAPI.. sblm balik tu.. sempat la aku singgah ARKED NIAGA kat PADANG BESAR tu..
haaaa.. melayang la jugak tiga angka..
geram duk tgk baju baby.. skali 17 pasang aku kaut..
en hubby byr jela.. x bley kata apa da..
kann.. nasib la..
bukan senang nk pi perlis tu pon..
klo ada event ja baru smpi..
da alang2 smpi tu kan..
teruskan jela hajat bersoping itu.. haha..

haaa.. itu jela kot.. utk entry kali nie..
dan mungkin ini entry yg terakhir utk thn 2014 nie..
sbb aku sdiri x tau bila lg dpt pegang pc..
maklum la.. aku MAIDLESS dah 5 bulan.. semua keje kami buat berdua..
kdg2 org duk tny kenapa kurus..??
makan apa..?? jwpnnya aku MAIDLESS..
haha..

but, sepjg perkahwinan ini.. aku sgt bahagia..
TERSANGAT BAHAGIA..
15 thn mengenali suami mmg seinci pon dia x berubah..
aku bangga & bersyukur dpt suami mcm dia..
yes.. aku akui adakala aku penat menguruskan segalanya sdiri..
tanpa bantuan sesiapa..tp aku puas!
puas tgk anak mbesar dpn mata.. jatuh bgn anak..
sakit pening anak semua depan mata..
aku rase berbaloi bila aku amik keputusan utk BERHENTI KERJA demi membesarkan anak2..

menjaga 3 anak yg kian membesar mmg mencabar! aku salute dgn mak2 kite dulu.. yg membesarkan anak tanpa bantuan maid & sesiapa..
klo diorg boleh.. aku yakin aku pon boleh!
pesan hubby kpd aku.. klo kite anggap ia satu beban.. maka kite akan rasa terbeban.. so,aku juz anggap dia sbg satu tggjwb..
maka aku tinggal utk lunaskan je..
mmg ada org kat luar sana kata.. penat bljr tinggi2.. tp x keje..
to me.. aku boleh bekrja dr mana2 je.. skrg zaman hujung jari kot.. semua pon boleh..
janji jujur & ikhlas..

last but not least..
TQ hubby for the trip.. hehe.. lebiu la..
nex year nk pi KOREA boleh..??
okbai..
hahaha..




4 comments:

  1. Besh!! aKhirnye dpt bc entri akak...rinduuuu

    ReplyDelete
  2. Ha..ha..ha..terbaiklah..boleh buat cerita.dpt rasa trip tu mcmana..first jumpa kalian,mmg dh tahu kalian hidup penuh dgn kasih sayang.sempoi.t.kasih kerana atas layanan yg baik sewaktu dirumah meskipun baru pertama kali berdepan dgn kalian.alhamdulillah..siap dpt tumpang solat lg.semuga kalian akan berbahagia sehingga kejannah.jgn serik buat biz.u fund k kn?he..he..k,akhir sekali semuga memperolehi keberkatan dlm hidup dan bersabar dgn dugaan hidup yg sementara ini..

    ReplyDelete
  3. Sweetnye tngk famili korang ni..:)

    ReplyDelete
  4. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

    Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

    Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

    Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

    Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

    Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

    Thanks//Regards
    Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Facebook : Akfan
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Email : nuansaindahtour19@gmail.com
    Web : www.nuansaindahtour.com
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

    ReplyDelete