anda suka blog saya?

Friday 23 September 2016

Tokyo - Day 1

Assalamualaikum..
hmm.. finally jari jemari ni terpanggil utk menaip entry baru setelah kian lama bersarang dah blog nie..
haha.. maklum la.. bz weh dgn butik & kilang..
Alhamdulillah.. dua2 mendpt respon yg sgt2 bagus..
jom la ke chapter seterusnya..
sbb aku yakin,korg pon bukannya nk baca pjg2 celoteh aku..korg juz nk baca pengalaman aku kan.. haha..


Mungkin ada yg terbaca kat IG atau FB aku pasal percutian kami sekeluarga ke Tokyo adalah hasil drpd duit tabung RM5..
ye betul.. mmg kami hasben & wife nekad utk menabung duit RM5..
selama 2 thn,mmg kami simpan secara istiqomah gitu..
mmg dah pesan,walau sempit cemana pon,kami x kan pakai duit tu.. sbb mmg duit utk rewards anak2 yg slalu kene tinggal.. sbb mommy & daddy keje siang & malam..
kdg2 kesian sgt dgn diorg 3 beradik tu..
kehidupan diorg x sama macam kawan2 lain..
bila malam je,mak ayah diorg ada umah.. nasib baik la si kakak dah cuba memahami yg kerja mommy & daddy x sama cam org lain..



so,sepjg 2 thn ni.. aku study dr blog ke blog..
stalk sana sini.. tgk currency setiap hari.. baca komen2 org kat blog.. baca pulak pengalaman travel dgn anak2 kecik la..
semua tu aku buat sdiri..
sbb semua sedia maklum kot,hasben aku antara manusia yg paling bz yg penah aku jumpa selepas menteri.. haha..
tak la,sbnrnya en Lan Kitel (LK) bg sepenuh mandat kat aku utk pilih destinasi utk rewards kami & anak2..
tp dgn bersyarat.. ofkos la more tu anak2..
soping jatuh no 2..!
baik.. aku menurut perintah saja..
Jadi,masa aku study tu.. ada 2 3 tmpt jugak la yg aku sajes..

1. GOLD COAST - AUSTRALIA
2. TOKYO
3. SINGAPORE

setiap malam sambil2 nk lelapkan mata tu aku akan update la kat dia apa yg aku baca arini..
currency mcm mana dan lain2..
finally,LK pilih Tokyo..
(walaupon sbnrnya aku mmg sengaja melebihkan cerita Tokyo berbanding negara2 lain - sbb aku nak sgt pi Tokyo )
haha.. 
bohong sunat x pe kan???


pedih jugak menghitung hari & terus menahan hati tggu duit tabung cukup & duit belanja selesa selain komitmen yg sedia ada kene setel sblm pegi..
sbb.. LK mmg x ajar aku & anak2 hidup bermewah2..
cukup sekadar selesa dan segala keperluan sentiasa ada..
korg kene fhm,kami laki bini keje bukan tiap2 bulan ada gaji tetap..
selagi ada permintaan,slagi tu la ada rezeki utk anak2 kami..
dan selagi itu la korg akan dgr lagu selagi ada rindu..
arghh.. tetiba! haahaha..

Yes,aku penah je dgr org kata,kawen dgn artis ni hidup mewah.. sbb skali bukak mulut je dah boleh dpt ribu2!
BETUL..! mmg betul boleh dpt ribu2.. tp korg x tau pulak expenses dia..
korg keje ari2 tmpt yg sama.. mcm diorg, kejap kat kedah,pastu perlis pulak.. lusa kat pahang.. turun johor esoknya melaka..
kan semua tu KOS namanya..???
haha..


ok2,jauh sgt tersasar nie..
smpi la pd hari2 yg dinanti2kan especially aku la.. sbb 2 thn aku ngadap lappy kan..
13 September 2016 - Selasa


sehari selepas raya haji..
ye,sehari selepas raya haji..
haha.. sbnrnya masa booking.. aku x perasan pon tarikh tu raya haji..
sorry la family..
sbb dlm jadual,date tu je yg LK senggang..

oh ye,masa hari kejadian nak pegi,which is aku fly malam..
aku tiba2 nak check pasport utk final sblm pi epot..
baru aku perasan,gmbr kak ngah kat pasport,gmbr dia masa dia baby..


aduh!
mmg berbeza la dgn muka skrg..
aku tgk jam kul 11 pagi..
aku terus call kwn aku yg keje imigresen..
fuh.. dia kata dia keje aritu..
aku dah pasrah dah utk pi beratur atau merayu kat kaunter tu kalo dia kata dia x keje..
skali dia kata dia keje..
legaaa woooo...
sbb muka kak ngah lain sgt dgn gmbr masa dia baby tu..
yela.. masa tu umo dia 2 bulan kot..!
skrg 4 tahun..
uwaa.. tq Syuhada..



lps setel hal kak ngah..
aku balik umah sambung packing apa brg yg last2..
macam roti dll..

dan terus ke epot kul 6 ptg..
saje kuar awal sbb nak check in luggage byk..


Kami naik MAS ke NARITA..
perjalanan 7 jam 10 mins..


oh..sakit buntut ye.. aku pilih last flight kul 11.30 malam dr Malaysia..
dgn harapan anak2 akan tido la spjg penerbangan tu..
tapi hampeh..! 
especially Akid.. dia bantai x tido lgsg spjg 7 jam tu.. uwaaaa.. nangesss!!!
aku rasa dia jakun,sbb Akid 1st time pi oberC naik kapal terbang..
be4 dis pi Singapore /Krabi naik kete je..


so,mmg ada la unsur2 jakun kat situ..
abis semua brg dia nk pegang.. headphone la.. catalog kecemasan la.. smpi safety jaket pon dia nak raba.. nasib baik aku nmpk!
klo x,adehhh.. jenuh la haku mengganti menatang tu..
Daddy..??


biasa la,dgn bangga nya dia memilih utk duduk dgn kak ngah.. sbb kak ngah sgt2 behave!
tido lena la.. apa lagi..
TAPI.. jgn risau.. selagi nama aku Sheila kan..
2 jam skali aku kejut LK, aku suh LK pi buat susu la.. suh dia jaga Akid jap la sbb aku nk pi toilet..
haa.. br la susah senang bersama namanya... hahaha..


ok,semua ni gmbr sebelum fly.. 
sbnrnya aku bersyukur sgt dpt naik MAS.. sbb dah confirm2 makanan dia HALAL kan..
dan,rezeki bwk anak kan.. semua priority pd kami..
Alhamdulillah..

lepas sejam terbang,diorg bg supper..
ok la,not bad.. diorg bg sandwich.. besau ko.. haaa.. makan la aku..


sedap jugak.. atau maybe aku lapaq!
sblm naik flite je.. aku rasa aku kejar akid dr pintu imigresen sampai la depan pintu kapal terbang.
aku yakin,klo aku pi olimpik.. kompom aku menang!
walaupon mengah.. haha..


hmm,sambil makan.. sambil layan sejuk econ dlm flite tu plak kan.. adeh..
lps abis supper.. diorg tutup la lampu dlm flite tu.. aku dah letak harapan tinggi dah nie..
bahawasanya akid akan tido..
hmm.. tido2 ayam pon tidak weh.. sabo jela..
smpi la kul 5 pagi waktu mesia..
diorg served bekfes pulak..


dah kenapa gmbr aku x boleh rotate plak nie.. haish.. gitu la kan..

ok,korg bayangkan cemana aku nk mkn dlm keadaan ngantuk bagai..?
nasi lemak plak tu.. alahai.. sedapnya.. tp,aku x mampu nk mkn secara normal.. sbb mata aku lebih memerlukan aku utk terus lelap.. haha.. 
Akid pulak tah makan apa tah.. segar bugar lagi.. adoi..
skali ngam2 aku dah nk abis makan..


br dtg rasa ngantuk dia..
uwaaaaa...
sabar jela.. anak oh anak..!
tp dia tido x lama okay..
x tau la.. aku silap pilih flite ke, atau mmg dia yg x nak tido..
rengsek weh!
sbb,dlm itinerary aku..
smpi je Narita, kitorg akan chek in..
terus pi jenjalan..

tp,nmpk gayanya mcm kene re-plan balik sbb aku dgn LK dah mcm zombie..
kepala rasa berputar2 sbb x tido kan..

dlm aku sibuk2 duk kemaskan botol susu anak2 masuk beg..
announcement bgtau nak landing dah..
aku tgk jam kul 4.30 pagi waktu mesia..
ok la.. dah dtg la aura happy..
happy sbb dah nk smpi & happy sbb x sabar nk jumpa bantal..


Alhamdulillah..
kami landed dgn selamat..


masa kami landed..
waktu Tokyo jam 6 pagi ye..
tp tgk la punya terang 6 pagi dia..
kat tokyo ni,siang dia pendek.. malam dia panjang..
kul 4.30 ptg dah mcm senja kat mesia..
kul 5.30 ptg dah macam kul 9 mlm ye..

haaa... bila dah smpi Tokyo nie,maka date pon dah bertukar jd 14 sept 2016..
so,bermula la episod Day 2 kan..
sambung nex entry utk Day - 2 pulak..
haha..


No comments:

Post a Comment